سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایران زمین
 

روش های آماری و از جمله رسم هیستوگرام در علوم زمین و بویژه در ژئوشیمی کاربرد فراوانی دارند، با استفاده از نرم افزار های مختلفی از جمله  Excel و SPSS می توان هیستو گرام رسم نمود  که بنده در اینجا روش کار در اکسل را به ساده ترین زبانی که می توانید در پهنه ی گیتی پیدا کنید به شما آموزش خواهم داد.

1.برای این منظور ابتدا می بایست یک سری تنظیمات در محیط نرم افزار انجام شود. در گوشه ی سمت چپ بالا بر روی Office button کلیک نموده Excel Options  را انتخاب نمایید، سپس از نوار سمت چپ، Add-Ins را انتخاب کنید. در قسمت پایین پنجره ی باز شده، از میان گزینه های موجود، Excel Add-Ins را انتخاب کرده و Go را فشار دهید، پنجره ی کوچکی باز می شود که در آن می بایست چک باکس مربوط به گزینه ی Analysis toolpak را فعال کنید. پس از انجام این تنطیمات، در سمت راست سربرگ data از نرم افزار اکسل شما، گزینه ی جدیدی به نام Data Analysis ظاهر خواهد شد  که قبل از این تنظیمات چنین گزینه ای وجود نداشت.

2.هم اکنون داده هایی را که قصد دارید برای آن ها هیستوگرام رسم کنید در یک ستون از صفحه ی اکسل وارد کنید که این ستون همان Input Range شما را تشکیل خواهد داد و در ستون دیگری از صفحه ی اکسل بازه هایی که قصد دارید داده ها در آن بازه ها دسته بندی شده و نمایش داد شوند مشخص کنید که همان Bin Range را تشکیل می دهد (برای این منظور لازم است بزرگترین و کوچکترین داده ی موجود در ستون اول را بشناسید). برای مثال اگر بزرگترین داده ی شما عدد 300 و کوچکترین آن ها 10 باشد و شما تصمیم دارید داده ها را در بازه هایی به اندازه ی 20 تقسیم بندی کنید می بایست در ستونی که به عنوان Bin Range انتخاب نموده اید از بالا به پایین، اعداد 10، 30، 50 ... 300 را وارد کنید.

 

3. در مرحله ی بعد از سر برگ data گزینه ی Data Analysis را انتخاب و سپس روی Histogram کلیک کنید، پنجره ای با تعدادی فیلد برای شما باز خواهد شد. با کلیک بر روی دکمه ی موجود در کنار فیلد اول ، Input Range خود را در آن وارد کنید، به همین ترتیب در فیلد دوم نیز Bin Range تعریف شده را وارد کنید. در قسمت وسط پنجره ، Output range را تیک بزنید و در فیلد مقابل آن یک ستون خالی از صفحه ی اکسل را مشخص کنید و در نهایت در قسمت پایین پنجره گزینه ی Chart output را علامت دار کنید. حال با فشردن دکمه ی OK ، جادوی مورد نظر رخ خواهد داد! که می توانید تنظیمات متعددی در شکل ظاهری آن انجام دهید.

لطفا نظر فراموش نشه


[ دوشنبه 93/1/11 ] [ 5:26 عصر ] [ حسین ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ توسط حسین دودانگه، فارق التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته زمین شناسی اقتصادی اداره می شود.
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 33939